کادانس ها (Cadence) (قسمت اول)
در دنیای آهنگسازی ، هر آهنگساز به خواست و میل خود بنا بر پایه احساسات شخصی جملاتی موسیقیایی را انشا (Compose) می کند.
دو بخش مهم در ساخت و تولید هر قطعه موسیقی ، شروع و پایان ان می باشد .
در اینجا به بحث درباره انواع پایان ها در موسیقی کلاسیک می پردازیم.
کادانس به مجموعه چند اکورد گفته می شود که به نحوی بارز و کامل به شنونده احساس پایان را می رساند .
کادانس ها فقط محدود به انتهای قطعه نیستند و می توانند در انتهای جملات موسیقیایی به کار روند . به عبارتی شیوا تر کادانس مجموعه اکوردهای تولید احساس پایان هستند که اغلب می توان در انتهای جملات موسیقایی و یا کل اهنگ به کار برد . این تعریف به عنوان یک تعریف واحد در موسیقی کلاسیک است .
در این مقاله به بحث و بررسی انواع کادانس به زبانی کاملا ساده خواهیم پرداخت .
بررسی انواع کادانس
کادانس را با حروف انگلیسی C.D یا coda نمایش می دهند کادانس ها به ۵ نوع اصلی تقسیم می شوند . (تعداد زیادی کادانس فرعی وجود دارد که هنرجویان می توانند در اینترنت انواع ان را بیابند )
۱- کادانس کامل (Prefect C.D) :
۲-کادانس پلاگال (Plagal C.D) :
۳- کادانس پی کاردی (Picardi 3th C.D):
۴-کادانس نیمه تمام (Half C.D):
۵- کادانس بریده یا گول زننده (Authentique C.D):
۱- کادانس کامل (Prefect C.D) :
یکی از رایج ترین کادانس های موجود در موسیقی می باشد که از اتصال قدرتمند بین دومینانت (V) و تونیک (I) بهره میگیرد و در انتهای جملات و گاها در انتهای کل قطعات برای ایجاد مفهوم اتمام قطعه به کار برده می شود . فرمول هارمونیک کادانس کامل عبارتست از :
V-I
Vsus4 – V – I
مثال : بتهوون در – Piano Sonata, Op. 13 یک کادانس کاملا قاطع و زیبا را به تصویر کشیده است .
تصویر ۱-۱ (برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید )
۲-کادانس پلاگال (Plagal C.D) :
این کادانس بیشتر در انتهای قطعات به کار می رود . گاهی بعد از شنیده شدن کادانس کامل ، کادانس پلاگال به عنوان یک عضو تمام کننده و بخش دومی ، نواخته می شود که ایجاد احساس ختم و قاطع را ایجاد می کند.
به فرمول هارمونیک دقت کنید:
تصویر ۱-۲ – در مثال فوق یک کادانس پلاگال را در تونالیته لامینور می بینید(برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید)
در پست بعدی به معرفی سایر کادانس ها خواهیم پرداخت .