بداهه نوازی Improvisation
توصیه های عمومی :
۱- گام پایه انتخاب کنید و دایما بین بداهه نوازی و گام پایه در حال رفت و امد باشید . میتوانید ایده ها/موضوعات/تکنیک هایی که به ذهنتان میرسد را اجرا کنید . این امر باعث جلوگیری از گم شدن شما می شود .مسلما پس از گشت و گذار دوباره به گام پایه یعنی خانه بازمیگردید .
۲-با ملودی هایی کار کنید که فیگور انها قابلیت جابجایی در درجات مختلف را داشته باشد و قابلیت استمرار داشته باشد . استمرار بدان معنی که پتناسیل ادامه دادن داشته باشد و از کسل برانگیز شدن جلوگیری نماید .
۳-برای یک قطعه جدید , guide tone ها و avoid note و chord mapping را مشخص نمایید .
۴-از گام پنتاتونیک استفاده کنید . (کنسونات های راحت و زیبا)
۵-اشتباهاتتان را به حرکات کروماتیک وصل کنید .
۶-در هنگام شک , به نزدیک ترین guide tone وصل شود .
۷-اشتباهات بخش رایج طبیعی و واقعی بداهه نوازی هستند , با آنها کنار بیایید ! و اگر اشتباهی کردید دوباره ان را تکرار کنید تا بخشی از موسیقی به نظر بیایند .
۸-آثار هنرمندان معروف خصوصا standard jazz ها را بشنوید و هنگام شنیدن با انها بنوازید .
۹-ملودی بایستی قصه و داستانی را روایت کند . سعی کنید با ملودی حرف بزنید .
۱۰-When playing a melodic line, try thinking in terms of four-note groups.
Using various scales, try the following patterns: 1-2-3-1, 1-2-3-4, 1-2-3-5, 1-
3-5-7, and 1-7-7b-1. For example, in the Eb harmonic minor scale, 1-3-5-7
would be Eb-Gb-Bb-D.
Practice these forward, backward, and upside-down.
Try them using different rhythms. See what works and what does not.
Remember what Duke Ellington said, … “If it sounds good, it is good.”
Try combining groups that sound good.
۱۱-Over a progression involving a single chord for a few measures (such as Miles
Davis’ “So What”) play a mode per measure.
Start with Dorian, switch to Phyrgian, then loop a sweet Aeolian, to a nice
Melodic Minor, then a Harmonic Minor, etc…
حال که با بخش عمومی و تیوریک بداهه نوازی اشنا شدیم , برای بداهه نوازی روی یک قطعه , به روش زیر می توان عمل کرد:
۱-اکوردها و ملودی قطعه را به دقت یاد بگیرید .
۲-اکورد ها رو به صورت آرپژ بنوازید (برای یادگیری دقیق نت ها ان و کنترل تنشن و ریلیز ها )
۳-Chord Mapping: : به معنای آنالیز chord progression در قطعه جاری شماست . برای هر قطعه جدیدی شما بایستی یک map از آکورد ها بسازید . یک map یا نقشه دارای موارد زیر می باشد :
- آکوردها و سیکلشان chord progressions
- -گام پایه
- guide tone برای هر اکورد .
- Avoid Notes برای هر اکورد .
۴-Common Scale:: گامی است که می توان روی تمام یا بیشتر chord progression نواخت .(بدون در نظر گرفتن تغییرات گام).
به طور مثال پنتاتونیک یا بلوز یک Common Scale بسیار عالی هستند که دارای ۵ یا ۶ نت می باشد و قابلیت قرارگیری در هر گام دیاتونیکی را داراست . اما در ذهن داشته باشید که انها می توانند از نظر هارمونیکی ضعیف باشند به این خاطر که guide tone ها را در نظر نمیگیرد . برای پیدا کردن یک گام مشترک کافیست تا نت های تمامی اکوردها قطعه را نوشته و به دنبال نت های مشترک بگردید .
به طور مثال :
- C Major = C D E F G A B
- C Major Pentatnoic (C, D, E, G, A) = A Blues
- D Major = D E F# G A B C#
- G Blues (G, B♭ , C, C#, D, F)
- G Major = G A B C D E F#
- G Major Pentatonic (G, A, B, D, E) = E Blues
- G♭ Major = G♭ A♭ B♭ C♭ D♭ E♭ F
۵-گام هایی با صدادهی Exotic پیدا کنید .مانند : The Wholetone یا H/W diminished over V7 chords.
۶-تکنیک های بداهه نوازی گفته شده را پیاده کنید . مانند : نتهای گذر, استفاده از Cycled Patterns , گام کروماتیک,
۷-آکوردها را با استفاده از تنش و رزلوشن و نت های گفته شده در بخش های قبلی , بسازید و حل کنید .