کادانس ها (Cadences) (قسمت دوم)
در صورتی که تازه به ما پیوستید بایست بدانید این پست در ادامه پست قبلی معرفی کادانس ها می باشد .
۳- کادانس پی کاردی (Picardi 3th C.D) :
پی کاردی تقریبا همانند همان پلاگال است اما به شکلی که در گام های مینور بعد از آکورد IV64 (مدیانت معکوس دوم ) آخرین آکورد I (تونیک) به صورت ماژور نواخته می شود که پایان با شکوه وپر ابهتی را (همانند پایان اخبار و یا پایان یک فیلم حماسی) ایجاد می کند .
فرمول هارمونیک به صورت کاملا واضح این کادانس را نمایش می دهد :
I 64 -V – I – IV 64 – I+3
مثال ۱ : در تونالیته لامینور می توان کادانس پی کاردی را بدین شکل تشریح نمود .
تصویر ۱-۳
مثال۲ : باخ در قطعه(“Jesu, meine Freude” (Jesus, My Joy این کادانس را به نرمی هرچه تمام تر اجرا نموده است.
تصویر ۱-۴ :(برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید)
نکته : دقیقا همین کار می تواند در گام ماژور نیز اتفاق بیفتد . یعنی به جای یک پایان شاد و حماسی ، یک پایان غیر منتظره و به شدت غمگین و تاثیر گذار را ایجاد نمائیم .
۴-کادانس نیمه تمام (Half C.D) :
این کادانس بیشتر در اخر جملات دیده می شود اما اخرین آکورد به جای تونیک V می باشد و احساسی بی نهایت و نا تمام را ایجاد می کند
نکته : می توانیم قبل از اخرین اکورد (دومینانت) از اکورد (تونیک معکوس اول) و یا حتی V of V نیز استفاده کنیم .نوع خاص دیگری از این کادانس به نام ششم افزوده وجود دارد که توضیح ان در این محبث نمی گنجد .
مثال : در این قطعه از بتهوون می توان کادانس نیمه تمام را به راحتی شنید .البته شایان ذکر است که دومینانت اینجا معکوس می باشد .
تصویر ۱-۵ : (برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید)
۵-الف -کادانس فرعی : کادانس نیمه تمام فیریژین Phrygian half-cadence
کادانس نیمه تمام فیریژین به طور قطع یک کادانس بسیار زیبا و دارای حسی شرقی است که فرزند کادانس نیمه تمام حساب می شود .این کادانس در اتصال IV به Vاتفاق می افتد وقتی که IV را ۶ نمائیم و ان را به اکورد تونال بعدی یعنی V متصل کنیم . با اینکار یک درجه ۱ پرده ای به اخرین نت اکورد اضافه کرده ایم که مد فیریژین را تداعی می کند . به مثال توجه نمائید :
تصویر۱-۶ : (برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید)
در اثر Chorale- Schau Lieber از Bach اسطوره بی بدیل اهنگسازی کادانس نیمه تمام فیریژین به شکلی بی نقص استفاده شده است .
تصویر ۱-۷ : (برای دانلود فایل صوتی کلیک کنید)
۵- کادانس بریده یا گول زننده (deceptive C.D یا Authentique C.D):
این کادانس مختص گام مینور است . این کادانس یک حقه زیبا و اسرار امیز نهفته شده است که به بررسی ان می پردازیم . هنگامی که کادانس شنیده می شود شنونده به طور معمولی مسیر خود را به طرف کادانس کامل (Prefect C.D) احساس می کند اما به جای اخرین اکورد بعد از دومینانت آکورد VI (آکوردی که در دو نت با تونیک مشترک است ) شنیده می شود و سپس به روی آکورد دلخواهمان و در نهایت به تونیک باز میگردد.
فرمول هارمونیک :
I 64 – V – [VI] …. – I
مجموعه پنج کادانس و یک کادانس فرعی که گفته شد ، مهمترین کادانس ها بودند. قطعات بدون کادانس (No Cadans) نیز وجود دارد
.تعداد زیادی کادانس دیگر در دنیا وجود دارد که قابل مطالعه هستند که در اینده به انها خواهیم پرداخت .
نویسنده : مسعود یزدی نژاد / بهار ۱۳۹۳
سلام.این مطالب بدرد میخورند/؟منظورم همین کادانس ها و سونات و اکورد و اینهاست…..بدرد چه نوازنده ای میخورند ….من به کلاس تعوری موسیقی میروم و استادماان بطور قشرده روی این مطالب دارد با کار میکند و من یک نوازنده مبتدی ویولن هستم که چهار سال به ویولن میروم…ایا دانستن این مو.ضوعات لازم است///؟ممنون
درود . به هیچ وجه برای یک نوازنده تازه کار ویلن این مطالب ضروری نیست .
مرسی
مرسی از توضیحاتتون ⚘
سلام .. رزولوشن کادنس چیه ؟ the resolution cadence
In Western musical theory, a cadence (Latin cadentia, “a falling”) is “a melodic or harmonic configuration that creates a sense of resolution [finality or pause]